سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Tue 30 Apr 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
گفتگوی ویژه منتخب شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۹:۵۸:۰۷مصاحبه از: محمد صادق امینی

دکتر سهراب پور در گفتگوی اختصاصی با باشگاه خبری فراساحل:
رکورد نصب مترس در خلیج فارس را شکستیم

باشگاه خبری فراساحل: عملیات نصب کراسینگ ساپورت‌های مترسی خطوط لوله دریایی جدید سکوی  اس وان  (S1) متعلق به میدان سلمان در خلیج فارس، در شرایطی در هفته گذشته به پایان رسید که شرکت فراساحل غواصان دلتا بعنوان مجری دست دوم انجام این پروژه برای شرکت آسفالت طوس، با نصب 136  مترس، رکورد جدیدی را از خود در انجام پروژه‌های زیر سطحی بجا گذاشته است. همه شرکت‌هایی که در چنین پروژه‌هایی مشغول به فعالیت می‌باشند بخوبی آگاهند که نصب این تعداد مترس در میدانی که هنوز خط لوله جدید آن نصب نشده و سکوهای موجود نیز در حال فعالیت می‌باشند واقعا عملیاتی پیچیده و دشوار است که نیازمند برنامه ریزی و هماهنگی دقیق تیم اجرایی و برخورداری از امکانات مناسب می‌باشد، تا علاوه بر انجام صحیح کار آسیبی نیز به تاسیسات موجود در میدان وارد نشود. در همین راستا باشگاه خبری فراساحل گفتگویی را با دکتر مجید سهراب‌پور، مدیر اجرایی این پروژه در شرکت فراساحل غواصان دلتا انجام داده است که در پی می‌آید.

- آقای دکتر ضمن عرض تبریک به جنابعالی و همکاران گرامی‌تان در شرکت فراساحل غواصان دلتا بابت موفقیتی که اخیرا در نصب مترس‌های بتنی سکوی سلمان داشتید، لطفا اشاره‌ای به جزئیات انجام این پروژه داشته باشید.

- پروژه سلمان عبارت بود از نصب یکسری کراسینگ ساپورت مترسی برای سه خط لوله، از یک سکوی جدیدی به نام سکوی اس وان (S1) که فعلا جکت آن نصب شده و انشالله بعدا سکوی آن هم نصب خواهد شد. از این سه خط، یک خط لوله 12 اینچ و دو خط لوله 6 اینچ است. طبق طراحی انجام شده خط لوله 12 اینچی فرآورده می‌آورد، یک خط لوله 6 اینچ فرآورده را به صورت تست به سکوی موجود سلمان به نام سکوی PP3 می‌آورد و یک خط لوله 6 اینچ هم گاز را به خط لوله موجود فیلد سلمان به نام GLP می‌برد. همانطور که مستحضرید فیلد سلمان یک میدان قدیمی است و تعداد زیادی سکوهای سرچاهی و سکوهای تولیدی دارد و بعلت ساختار بستر دریا در این منطقه، کل تاسیسات زیردریایی در سکوی سلمان به خصوص خطوط لوله و کابل‌ها همه به صورت روی بستر بوده و در خاک بستر دریا مدفون نیست. بنابراین این سه خط لوله‌ای که قرار است در آینده نزدیک نصب شود، یعنی از سکوی جدید تا سکوهای موجود، با تعداد زیادی از این خط لوله‌ها تقاطع ایجاد می‌کند و رسم بر این است که ما برای رد شدن خط لوله جدید از روی خط لوله قدیمی، سیستمی داشته باشیم که خط لوله جدید آسیبی به خط لوله قدیم وارد نکند. لذا طبق خواست کارفرمای محترم پروژه، ما باید تعداد زیادی کراسینگ ساپورت مترسی که برای این پروژه طراحی شده بود در این میدان نصب می‌کردیم تا خطوط لوله جدید بتوانند بدون آسیب وارد کردن به خطوط لوله قبلی، به راحتی از روی آنها عبور کنند و در همین راستا توانستیم طبق برنامه ریزی انجام شده 136مترس را برای ایجاد تکیه گاه‌های مورد نیاز خطوط لوله نصب کنیم.

- این مترس‌ها از نظر فنی چه مشخصاتی داشتند؟

- این ساپورت‌هایی که به این ترتیب طراحی شده بودند ساختار اصلی‌شان مترس بتنی بود که از تعدادی بلوک‌های بتنی تشکیل شده که با طناب‌های پلی پروپیلن به هم وصل شده‌اند و یک ساختار انعطاف پذیری را تشکیل می‌دهند. ابعاد آنها هم 2 در 5 متر بوده که وزن خشک آنها از 5 الی 7 تن متغیر بوده و در 2 تیپ 25 سانتی متری و یک تیپ 50 سانتی متری از نظر ضخامت طراحی شده بودند. نوع 25 سانتی مجددا خود به دو دسته تقسیم می‌شد. یکی معمولی و دیگری حصیرباف بود. این ساپورت‌ها همچنین از لایه‌های مختلفی از یک لایه تا سه لایه تشکیل شده بودند که ما با استفاده از آنها توانستیم 81 نقطه تکیه گاهی را در این پروژه نصب کنیم که بعضی از آنها سینگل مت بود یعنی یک  مترس داشت و بعضی دو تایی و تعدادی هم سه تایی بودند و به این ترتیب بود که ما کلا 136 مترس از 140 مترس ساخته شده را در این پروژه نصب کردیم.

- تامین یا ساخت این مترس‌ها در پروژه به عهده چه کسی بوده است؟

- طبق قرارداد ساخت مترس‌ها به عهده ما بود که ما نیز ساخت آنرا به شرکت ULO امارات واگذار کردیم. آنها نیز ظرف مدت 3 هفته با کیفیت بسیار بالایی مترس‌های مورد نیاز را برای ما آماده کردند.

- با توجه به اینکه چندین شرکت در داخل کشور توانایی ساخت مترس را دارا می‌باشند، چرا از توانمندی داخلی استفاده ننمودید؟

ما از ابتدا قصد داشتیم از توانمندی داخلی برای ساخت مترس‌های مورد نیاز این پروژه استفاده کنیم اما کارفرمای محترم پروژه به علت حساسیت بالای این پروژه تاکید بسیاری بر روی کیفیت داشت. البته با این حال ما از شرکت‌های داخلی نیز قیمت گرفتیم ولی قیمت ارائه شده از سوی آنها در چارچوب بودجه ما نبود. صرفنظر از اینکه از نظر زمانی نیز مدت زمان بیشتری نسبت به شرکت ULO اعلام کرده بودند که هم قیمتی رقابتی ارائه کرده بود و هم زمان کمتری برای تحویل مترس‌ها نیاز داشت.

- برای نصب مترس‌ها از چه شناوری استفاده کردید؟

ما برای نصب مترس‌ها از یک شناور DP به نام " امین گلوری" استفاده کردیم که توسط یکی از شرکت‌های همکار ما به نام "گلف گلوری" به مدیر عاملی جناب آقای فواد آل علی تامین شده بود. این شناور که ساخت سال2012 بود از نظر مشخصات فنی بسیار مدرن و برای اجرای این پروژه کاملا ایده آل بود. با اینحال ما برای اینکه حساب احتمالات پیش بینی نشده را کرده باشیم و در جریان اجرای پروژه به مشکل نخوریم، علاوه بر جرثقیلی که روی خود شناور بود، یک جرثقیل 100 تن هم روی آن نصب کردیم و با استفاده از تیم غواصی حرفه‌ای و تجهیزات مناسب شرکت خودمان (فراساحل غواصان دلتاکیش) کلیه مترس‌ها را نصب نمودیم.

- صرفنظر از موفقیت‌ها و رکوردهایی که در این پروژه بجا گذاشتید آیا در طول اجرای عملیات با مشکل خاصی هم مواجه شدید؟

- بله. به جرات می‌توانم بگویم که در کنار رکوردهای منحصر به فردی که در این پروژه توسط شرکت فراساحل غواصان دلتا ثبت گردید، در جریان انجام پروژه با مشکلات زیادی هم مواجه بودیم که بواسطه تجربه عملیاتی بالای شرکت، برخورداری از تجهیزات مناسب و حضور نفرات حرفه‌ای و همکاری و همدلی کارفرمای محترم پروژه، توانستیم با عنایت خدا به همه آنها فائق آئیم.

- لطفا اشاره‌ای به مشکلاتی که با آنها مواجه شدید داشته باشید.

برای مثال ما در ابتدای پروژه برای عملیات مکان یابی (Positioning) با شرکتی کار کردیم که متاسفانه موفق نبودند و صرفنظر از هزینه‌ها، مشکلات بسیاری نیز برای ما ایجاد کردند و نهایتا ما مجبور به قطع همکاری با آنها و دعوت از مجموعه آکام صنعت آسیا به مدیریت جناب آقای دکتر کهزادی برای ادامه پروژه شدیم که بخوبی ایفای نقش کردند.  اما شاید سخت ترین مشکلی که در این پروژه با آن مواجه شدیم تامین شناور بود.

- چطور؟

ما بعد از نهایی شدن قرارداد پروژه، چندین فروند شناور را برای استفاده در این پروژه کاندید کرده بودیم و آنها را به کارفرمای محترم پروژه معرفی کردیم و آنها نیز شناورهای معرفی شده را پسندیده بودند، اما درست در لحظه‌ای که باید قرارداد اجاره شناور را می‌بستیم و آنرا وارد آب‌های ایران می‌کردیم به علت مسائل سیاسی حاکم بر منطقه و صحبت‌های آقای ترامپ رئیس جمهور آمریکا، صاحبان این شناورها که یکی از آنها سعودی و دیگری قطری بود از همکاری با ما منصرف شدند. در نهایت با کمک دوستان شناور امین گلوری به ما معرفی شد و با توجه به تاکیدی که برای برای نصب یک جرثقیل صد تن بر روی این شناور داشتیم، روند نصب جرثقیل هم با توجه به فعالیت‌هایی که باید روی بدنه شناور انجام می‌شد زمان برد و کار ما مقارن شد با ماه مبارک رمضان. در این ماه نیز مسائل خاصی در بنادر امارات حاکم است و محدودیت‌های کاری و زمانی در بنادر، بواسطه ماه مبارک رمضان ایجاد می‌شود و ما نیز ملزم به رعایت آنها بودیم. همه این موارد باعث شد ما برای راه اندازی شناور سختی‌های زیادی را متحمل شویم و با تاخیراتی در شروع پروژه مواجه شویم.

- از نظر زمانی پروژه در چه مدتی انجام شد؟

ما برای اجرای هر چه سریعتر پروژه، این کار را به 2 فاز تقسیم کردیم که در فاز اول باید 41 ساپورت و در فاز دوم 40 ساپورت نصب می‌کردیم. فاز اول، لوله 12 اینچ و 6 اینچ تست بود. فاز دوم هم 6 اینچ گاز بود. البته منظور من از اعداد 40 و 41 تعداد ساپورت‌ها و نه تعداد مترس‌هاست. تعداد مترس‌ها سه برابر این بود. ما برای نصب ساپورت‌ها در هر فاز چیزی حدود 8 روز و مجموعا 16 روز برای هر 2 فاز پیش بینی کرده بودیم که طبق همین پیش بینی نیز کارها انجام شد. البته واقعیت این است که اگر مجموع روزهایی که دریا خراب بود یا روزهایی که معطل انجام تعمیرات و سرویس‌های مرتبط با تجهیزات مکان یابی (پوزیشنینگ) شدیم را از این 16 روز کم کنیم، عملا می‌توانم بگویم در نصف مدت این کار را انجام دادیم.

- برای نصب این تعداد مترس در زیر دریا و جانمایی دقیق آنها با مشکل مواجه نشدید؟

- نصب این تعداد مترس در زیر آب، آن هم با توجه به حساسیت بالای عملیات مکان یابی واقعا دشوار بود ولی ما نیز با توجه به تجربه بالای شرکت در اجرای عملیات‌های زیر سطحی و امکاناتی که در اختیار داشتیم تمهیدات لازم را اندیشیده بودیم و در جریان انجام کار حتی توانستیم تعداد 28 مترس را در 24 ساعت نصب کنیم که با توجه به عمق آب و حساسیت منطقه رکورد واقعا قابل توجهی محسوب می‌شود که در منطقه و دنیا بی نظیر است. در همین راستا ما مشخصات فنی پوزیشنینگ، یعنی تولورانس‌های نصب را خودمان نوشتیم و برای اطمینان از دقت عملکردمان و اینکه مطمئن شویم ساپورت‌ها در زیر آب در محل خودشان قرار می‌گیرند، از 3 سیستم USBL و Underwater Gyro برای نصب اولیه استفاده کردیم و با سیستم MBES(Multi Beam Echo Sounder) که یک سیستم سونار پیشرفته است برای تائیدیه‌های کار نصب استفاده می‌کردیم. در واقع باید گفت استفاده از 3 سیستم بصورت همزمان باعث شد دقت ما در جریان انجام کار خیلی بالا برود و با اطمینان می‌توانم بگویم بالاترین دقتی که ما در عملیات نصب زیردریایی از نظر پوزیشنینگ نصب می‌توانستیم داشته باشیم، در این پروژه به نظر من اعمال شده است و ساپورت‌ها دقیقا تا نزدیک سکوهای موجود در میدان سلمان رفته است. این بدان معناست که عملیات ما کوچکترین نقصی از نظر عملیات پوزیشنینگ نداشت زیرا وقتی سکویی در یک میدان در حال تولید است مقررات ایمنی خیلی خاصی دارد. این در حالی است که تنها اتکای ما سیستم تثبیت موقعیت دینامیکی و پوزیشنینگ بود که نشان می دهد ما چقدر در انجام این پروژه و از نظر تثبیت موقعیت شناور در حین انجام عملیات، به دستگاهها، شناور ، پرسنل و روش‌های خودمان اعتماد داشتیم. به همین علت واقعا خدا را شاکریم که موفق شدیم این کار را انجام دهیم اما خوب با داشتن  یک تیم حرفه‌ای و با سابقه‌ای مثل همین دوستانی که عرض کردم البته انتظاری غیر از این هم نداشتیم. لذا با اطمینان می‌گویم با سختی‌هایی که ما کشیدیم و با محاسبات دقیقی که انجام دادیم، کلیه مشکلات و موانع احتمالی که ممکن بود در جریان لوله گذاری این سه خط پیش بیاید را برطرف کردیم و امیدواریم که پیمانکار مربوطه در اسرع وقت شروع به نصب این خطوط لوله کند و سکوی S1 نصب شده و وارد مدار شود.

- و سخن پایانی شما؟ 

-در انتها لازم میدانم از آقای ابراهیم خانی، مدیر عامل محترم شرکت فراساحل غواصان دلتا، جناب آقای مهندس علی آهوچهر از شرکت نفت فلات قاره، جناب آقای مهندس داریوش دارایی، مدیر محترم پروژه‌های نفت و گاز شرکت آسفالت طوس و همچنین جناب آقای مهندس شهرام ناظران، مدیر عامل محترم این شرکت که کارفرمای مستقیم ما بود و عزیزان دیگری مانند مهندس غفوری، مهندس غفرانی، مهندس حسینی، دکتر کهزادی، کاپیتان مغیث، کاپیتان فرخ سیر، کاپیتان صفری ناخدا یکم لندینگ کرافت رضا 101 و خدمه اجرایی این شناور و همچنین جناب آقای شیخی مدیر عامل شرکت باران آفرینان خلیج فارس و جناب آقای فواد آل علی، مدیر عامل شرکت گالف گلوری تشکری ویژه داشته باشم. همچنین تشکری بسیار ویژه نیز باید از جناب آقای مهندس حسین قندی و تیم غواصی شرکت فراساحل غواصان دلتا به همراه سایر عزیزانی که در این پروژه زحمت کشیدند داشته باشم.



  کد خبر : 4448
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
  مصاحبه از: محمد صادق امینی

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :